Nvidia GeForce GTX 660 – Kepler dla średniego segmentu kart graficznych

Od jakiegoś już czasu można usłyszeć, że Nvidia nie jest zadowolona z wyników sprzedaży swoich kart graficznych i to nie bynajmniej ze względu na fakt, że nikt nie chce ich kupować gdyż zapotrzebowanie na keplerowskie karty Nvidii jest duże, problem tkwi jednak w możliwościach produkcyjnych tajwańskich fabryk TSMC, które wytwarzają chipy graficzne dla firmy w technologii 28nm, a te możliwości są jak nie trudno się domyśleć po prostu niewystarczające.

Dla koncernu z Kaliforni był to nie mały problem, minęło jednak trochę czasu i można już chyba powiedzieć, że właśnie nastały dobre czasy dla Nvidii, czego wyrazem jest premiera karty GeForce GTX 660.

GTX 660 skierowany jest w stronę odbiorców średniego segmentu kart graficznych, którzy chcą dokonać zakupu takiej karty graficznej, która oferuje dobrą wydajność w rozsądnej cenie. Ten segment rynku był dosyć zaniedbany przez Nvidię z powodu wcześniej wspomnianych problemów z fabrykami TSMC, przez co mieliśmy dużą lukę pomiędzy kartami przeznaczonymi dla masowego odbiorcy, a kartami z wyższego segmentu rynku. Premiera karty Nvidia GeForce GTX 660 Ti nieco polepszyła sytuację, ale różnica cenowa i wydajnościowa jest nadal ogromna między najniższym segmentem rynku  i średnim.

Karta graficzna GeForce GTX 660 (a wraz z nią także GTX 650, która też ma swoją premierę) jest kolejną konstrukcją po modelu Ti, która zacznie tą lukę wypełniać.

Nowy GTX 660 oparty jest na rdzeniu graficznym GK106 wytwarzanym w procesie technologicznym 28nm i wykorzystuje dobrze znaną architekturę Kepler. Karta wydajnościowo plasować się będzie między GTX’em 660 Ti a GTX’em 650, przynajmniej na razie gdyż Nvidia ma w planach już kolejne karty graficzne, a mianowicie GTX’a 655 i GTX’a 650 Ti, które także będą oparte na zmodyfikowanym rdzeniu GK106.

GTX 660 wykorzystuje w pełni odblokowany rdzeń GK106 z 24 jednostkami ROP, 960 procesorami CUDA i 80 jednostkami teksturującymi. Karta posiada wyższe taktowania rdzenia graficznego niż GTX 660 Ti. Wartość ta dla zegara bazowego wynosi 980MHz, natomiast w trybie Turbo wzrasta do 1033MHz.

Porównanie kart graficznych GeForce GTX 660 Ti, GTX 660

ModelGTX 660 TiGTX 660GTX 650GT 640
Procesory strumieniowe1344960384384
Jednostki teksturujące
112803232
Jednostki rasteryzujące24241616
Zegar rdzenia graficznego915MHz980MHz1058MHz900MHz
Zegar Turbo980MHz1033MHzBrakBrak
Taktowania pamięci6.008GHz GDDR56.008GHz GDDR55GHz GDDR51.782GHz DDR3
Szyna pamięci192-bit192-bit128-bit128-bit
Pamięć wideo2GB2GB1GB/2GB2GB
TDP150W140W64W65W
Rdzeń graficznyGK104GK106GK107GK107
Liczba tranzystorów3.5 miliarda2.54 miliarda1.3 miliarda1.3 miliarda
Proces produkcyjny28nm28nm28nm28nm
Cena ok. 1400 złok 990 złok. 490 złok. 350 zł

Karta graficzna GTX 660 zbudowana jest  z 2.54 miliarda tranzystorów umieszczonych na powierzchni rdzenia 214mm². Ze względu na wykorzystanie w pełni funkcjonalnego rdzenia GK106, Nowy GTX będzie najszybszą kartą wykorzystującą ten chip. Zapowiadane wcześniej niższe modele kart będą oparte na okrojonej wersji tego procesora.

Pobór mocy karty jest nieznacznie mniejszy niż w przypadku GTX’a 660 Ti i maksymalnie wynosi 140W. W rzeczywistości karta będzie jednak pobierała ok 115W mocy, co w porównaniu do swojego starszego brata będzie przekładało się na 20W różnicy na korzyść GTX’a 660.

Sugerowana przez Nvidię cena GTX’a 660 wynosi 229USD, ze względu jednak na rodzaj tej premiery gdzie większość z premierowych kart będzie autorskimi konstrukcjami producentów, cena kart może być też nieco wyższa dla niektórych modeli. W tej cenie konkurencją dla Nvidii jest karta AMD Radeon HD 7870. Co prawda wspomnianego Radeona można już kupić w cenie poniżej 900zł, ale to właśnie ta karta będzie bezpośrednim konkurentem GeForce’a GTX 660.

geforce-gtx-660-2

GTX 660 jest mniejszy od wersji z Ti, jeśli porównamy same płytki PCB. Nowy GeForce mierzy trochę ponad 17cm. W zależności od producenta karty, ta długość może być jednak różna gdyż niektóre firmy zdecydowały się na zastosowanie tej samej obudowy co w modelu GTX 670 i w tym przypadku długość karty będzie wynosiła ok. 24cm.

Co ciekawe w przeciwieństwie do modeli GTX 680, GTX 670 i GTX 660 Ti, karta nie wykorzystuje 6GHz modułów pamięci GDDR5 Hynixa, zamiast nich zastosowano po raz pierwszy 6GHz moduły GDDR5 Samsunga. Karta wyposażona jest też w standardowe dla GTX’ów z tej serii złącza:1x DL-DVI-D, 1x DL-DVI-I, 1x HDMI 1.4 oraz 1x pełnowymiarowy DisplayPort 1.2.

geforce-gtx-660-3

Wydajność nowego GeForce’a GTX 660 w testach przeprowadzonych przez anandtech z użyciem najnowszych sterowników ForceWare 306.23 jest obiecująca.

W grze Metro 2033 w rozdzielczości 1920×1200 z DX11 ustawienia very high oraz AAA i 16AF GTX 660 jest wolniejszy od GTX’a 660 Ti o ok.13%, natomiast różnica w cenie między tymi kartami wynosi ponad 23%. Jest  to całkiem przyzwoity wynik. Jeżeli porównamy GTX’a 660 do Radeona HD 7870 to różnica tutaj będzie wynosiła ok. 7% na korzyść tego drugiego.

W grze Dirt 3 w tej samej rozdzielczości z DX11 ustawienia Ultra +4AA GTX 660 jest wolniejszy od wersji z Ti o ponad 17%, natomiast Radeonowi HD 7870 ustepuje o ok 13%. Trzeba jednak dodać że karta wyświetla tutaj obraz w ponad 90 klatkach na sekundę co jest zdecydowanie wystarczającą wartością do płynnej rozgrywki nawet jak na grę wyścigową.

Gra Total War:Shogun 2 1920×1200 very high +16AF. GTX 660 dorównuje tu wydajności Radeonowi HD 7870, jest jednak wolniejszy od swojego starszego brata o 20%. Podobnie jak wcześniej rozgrywka jest bardzo płynna i licznik wskazuje ponad 90 fps’ów.

W grze Batman: Arkham City GTX’owi udało się nawet wyprzedzić Radeona HD 7870, ale jedynie o 5%.

The Elder Scrolls V: Skyrim 1920×1200 ustawienia very high 4xMSAA i 16AF, tutaj GTX’owi udaje się dorównać wydajnością Radeonowi HD 7870.

W Battlefieldzie 3 już tradycyjnie karty Nvidii wiodą prym. W rozdzielczości 1920×1200 ustawienia ultra + 4xMSAA GTX 660 jest szybszy od Radeona HD 7870 o 17%

W obliczeniach zmiennoprzecinkowych nowy GTX 660 niestety jest sporo wolniejszy od konkurencji.

Karta wydziela sporą ilość ciepła pod obciążeniem bo ok 75°C, to zdecydowana różnica działająca na niekorzyść GTX’a 660 w porównaniu do GTX’a 660 Ti, który pod obciążeniem wydziela ok. 67°C. Pomóc może tutaj jedynie autorskie chłodzenie karty poszczególnych producentów.

GTX 660 ma raczej niewielki potencja do podkręcania przynajmniej jeśli chodzi o rdzeń graficzny, który z referencyjnych 980MHz udało się podnieść do wartości 1080MHz. Nieco lepiej było w przypadku overclockingu pamięci, którą podniesiono ze standardowych 6GHz do 6.7GHz. Kartę można więc mniej więcej podkręcić o ok 10% co powinno przełożyć się na podobny wzrost wydajności.

W ogólnym rozrachunku GeForce GTX 660 jest średnio o 12% wolniejszy od GTX 660Ti i o ok 4% szybszy od HD 7870. W zależności jednak od konkretnej gry GTX 660 jest wolniejszy bądź odrobinę szybszy od Radeona, wszystko więc zależy od tytułu na którym się skupimy. Nowy GTX nie wytwarza jednak tyle hałasu co HD 7870 i ma niższy pobór mocy. Temperatura pracy pod obciążeniem może jednak rozczarowywać. Karty z niestandardowym chłodzeniem powinny jednak ten problem zlikwidować. Nowy GTX 660 jest na pewno dobrą kartą, wartą polecenia w przedziale do 1000 zł, wszystko jednak zależy od tego jak  agresywnie AMD będzie stosować swoją politykę cenową obniżając ceny Radeonów HD 7870 i HD 7850, a tego właśnie należy się spodziewać. Dla wszystkich którzy planują zakup karty graficznej to są zdecydowanie dobre informacje.

źródło:anandtech

This entry was posted in Karty graficzne, Newsy and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>