Nvidia Tegra 3, cztery rdzenie +1 dla każdego

Nvidia_Tegra_3_cztery_rdzenie_+1_dla_każdegoNvidia prezentuje swój nowy 4-rdzeniowy układ SoC, wcześniej znany pod kodową nazwą Kal-El, który teraz już oficjalnie został przemianowany na układ Tegra 3, a jeszcze przed końcem roku zobaczymy przynajmniej jedno urządzenie wykorzystujące ten procesor.

Podobnie jak wcześniejsza wersja czyli Tegra 2, Nvidia Tegra 3 skierowana jest głównie na rynek smartphone’ów oraz tabletów i wykorzystuje 40nm proces technologiczny LPG (low-power triple gate oxide). Powierzchnia rdzenia zwiększyła się prawie dwukrotnie i wynosi teraz 80mm². Sam chip Tegra 3 będzie pierwszym 4-rdzeniowym układem ARM Cortex A9 przeznaczonym na masowy rynek, który z dzisiejszej perspektywy nadal będzie zaliczał się do wyższej klasy produktów. Podczas gdy inny producenci skoncentrowali się na zwiększaniu wydajności swoich 2-rdzeniowych układów poprzez podniesienie taktowania, lub bardziej wydajną architekturę (Qualcomm Krait, ARM Cortex A15) Tegra 3 będzie skupiała wydajność na swoich 4-rdzeniach wykorzystując równoległość w poziomie wątków systemu Android.

Zastosowanie procesora Cortex A9 umożliwia pełna obsługę instrukcji NEON poprzez silnik ARM MPE (Media Processing Engine). Pojemność pamięci cache L1 i L2 pozostała bez zmian i wynosi 2x 32KB pamięci L1 cache dla każdego z rdzeni oraz  1MB  pamięci współdzielonej L2 cache. Procesor A9 może pracować z wyższą częstotliwością zegara niż ten stosowany w Tegrze 2. Podczas gdy tylko jeden rdzeń jest aktualnie aktywny w układzie Tegra 3 częstotliwość zegara wynosi 1.4GHz na rdzeń, dla Tegry 2 było to 1.0GHz. Gdy do pracy zaprzęgane są pozostałe rdzenie, szybkość taktowania spada do 1.3GHz.

W procesorze Tegra 3 zaimplementowano technologię zmiennego, symetrycznego przetwarzania wielowątkowego vSMP, która zakłada wykorzystanie piątego „towarzyszącego” procesora o częstotliwości 500MHz, który został zaprojektowany do zadań niewymagających znacznej mocy obliczeniowej i cechuje się niewielkim poborem energii. Cztery główne rdzenie zostały specjalnie zaprojektowane do pracy z zadaniami wymagającymi wysokiej wydajności i na ogół pobierają mniej energii od procesorów dwurdzeniowych. Podczas wykonywania zadań wymagających mniejszego zużycia energii, takich jak słuchanie muzyki, odtwarzanie filmów lub aktualizowanie danych w tle, procesor Tegra 3 wyłącza cztery wysokowydajne rdzenie i pracuje wyłącznie na rdzeniu towarzyszącym. I odwrotnie – podczas realizacji zadań wymagających wysokiej wydajności, takich jak przeglądanie stron internetowych, pracy wielozadaniowej i gier, procesor Tegra 3 wyłącza rdzeń towarzyszący. Piąty rdzeń nie może więc równocześnie pracować z jakimkolwiek z 4 rdzeni A9.

W procesorach SoC Tegra 3 zastosowano układ GeForce wykorzystujący 8 jednostek zajmujących się cieniowaniem pikseli i 4 jednostki cieniujące wierzchołki, co daje aż 12 rdzeni, i pomimo, że nie jest to zunifikowana architektura jak w przypadku procesorów strumieniowych CUDA, to widać że Nvidia idzie właśnie w tym kierunku i być może zobaczymy już zunifikowane procesory strumieniowe w układzie Tegra Wayne, która ma wykorzystywać 28nm proces technologiczny i aż do 64 rdzeni graficznych w procesorach ARM Cortex-A15 MPCore (8-rdzeni). Dzięki takiej budowie oraz nowym sterownikom Tegra 3 ma być aż do 3 razy szybsza od wcześniejszego układu Tegra 2 i zużywać o 60% mniej energii.

Układy Nvidia Tegra 3 zyskały obsługę efektu stereoskopowego 3D m.i.n dla materiału odtwarzanego przez YouTube, oraz przez podłączenie do telewizorów ze złączem HDMI 1.4. Tegra 3 ma podobno przetwarzać materiał wideo w rozdzielczości 1080p H.264 z szybkością transmisji 40Mbps, chociaż producenci urządzeń wykorzystujących  nową Tegre raczej będą narzucać mniejszy bitrate.

Tegra 3 korzysta również z pamięci LPDDR2-1066MHz, jakkolwiek jednokanałowy kontroler pamięci pozostał nie zmieniony, natomiast sam standard DDR3L obsługuje do 1500MHz. (pamięci Tegry 2 pracowały z szybkością 600MHz). Interface pamięci korzysta z 32-bitowej szyny, co niestety zapewnia mniejszą przepustowość danych niż ma to miejsce w przypadku procesorów Exynos 4210, TI OMAP 4 czy nadchodzącego MSM8960. Tegra 3 posiada także zintegrowany kontroler SATA II.

Produkcja procesora Tegra 3 już trwa, a do końca 2011 roku poprzez Tegra Zone, czyli bezpłatnej aplikacji firmy NVIDIA dostępnej w sklepie Android Market, która umożliwia pobranie najlepszych gier zoptymalizowanych pod kątem procesorów Tegra, dostępnych będzie 40 gier, w tym 15 tytułów specjalnie zaprojektowanych dla procesora Tegra 3.

źródło:anandtech/nvidia
This entry was posted in Newsy, Płyty główne & CPU, Smartphone, Urz.Mobilne and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>